1. helmikuuta 2015

HELMIKUUN HAASTE - HERKUTON


Kun vuosi vaihtui, mä päätin alkaa haastaan itseäni joka kuukausi jollekkin sellaisille asioille, joille on oikeasti tehtävä nyt jotakin. Tammikuun annoin itselleni aikaa sopeutua tähän mutta nyt se alkakoon :D Joka kuukaudelle löytyy tsempattavaa ja elämässä jotakin korjattavaa, joten tästä vuodesta on tulossa haasteiden vuosi, hyvässä mielessä. Monelle tammikuu oli tipaton tai tipallinen, miten sen kukin haluaa ottaa, nyt on vuorossa helmikuu joka varmasti monella on herkuton, niin myös mulla. Oon huomannut nyt viime aikoina, että pieni väsymys ja osittainen tekemättömyys on ajanut siihen, että sen tylsän ajan käyttää syömiseen ja yleensä ne on jotain herkkuja. Tän ylimääräisen sokerin näkee kyllä heti omassa kropassa; en tarkoita ulkoisesti vaan sillä että oon osittain aika levoton koko ajan, hieman nuhjunen ja tuntuu, että asioihin ei pysty keskittymään kunnolla. Ei ne hampaatkaan tai muukaan elimistö kestä kauheasti tälläistä ylimäärästä...

Asioille voi alkaa tekemään jotakin ja yrittää korjata ne kun vaan tahtoa löytyy tarpeeksi ja voin sanoa, että tähän asiaan sitä multa kyllä löytyy ! Ne ylimääräiset herkut voi oikeasti korvata tervellisillä hedelmillä, juomalla vettä säännöllisesti ja syömällä tasaisesti päivän aikana, näin ne himot pysyy kurissa eikä herkkuja tee mieli. Oon jostakin lukenut, että kun alkaa tehdä mieli herkkuja niin täytyisi juoda lasi vettä ja odottaa hetki niin se himo menee ohi, onko totta ? Oon joskus testannut ja se auttoi sillon, onko muilla tälläsestä kokemusta ?


Mä kieltäydyn tän kuukauden karkeista, sipseistä, suklaasta, kekseistä jne. Myös kaikki hiilihapolliset juomat on "kiellettyjen listalla". Sen sijaan tässä kuussa suositaan kaikkia terveellisiä salaatteja, hedelmiä ja ennenkaikkea sitä vettä.  Nyt on aika tehdä niitä elämänmuutoksia ihan pysyvästi. Pienin askelin se alkaa, mutta oikealla asenteella ja kunnianhimolla ne saavuttaa. Mä odotan tätä kuukautta tosi paljon, haluan päästä kokeen sen "tekis mieli jotain hyvää" -fiiliksen ja selättää sen jollain ihan muulla. 

Haluan ehdottomasti myös haastaa teidät mukaan tähän !! Kuinka moni on mukana ? 

12 kommenttia:

  1. Minä ainakin olen mukana! Ties vaikka tästä tulisi pidempikin herkulakko kuin vaan kuukauden. :D

    http://petrajanica.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan mahtavaa, hyvä :) no joo ei todellakaan tiedä, se jää nähtäväksi ;)

      Poista
  2. Tähän pitäis kyllä itekkin tarttua, koska herkkuja menee paaaaljon! Ehkä aloitan kuitenkin vasta kirjoitusten jälkeen, sillä opiskellessa tarvii vähän jotain piristävää naposteltavaa! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo ton kyllä ymmärtää hyvin, en mäkään pystyis kesken kokeisiin lukemisen alottaa mitää karkkilakkoa :D

      Poista
  3. Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta! Itsellä ei ole herkutonta helmikuuta, mutta tänä vuonna tein uudenvuoden lupauksen, että pidän yhden herkkupäivän viikossa. Ennen saatoin syödä herkkuja joka päivä ja makeanhimo oli jatkuvaa, mutta nyt kun olen muuttanut tapojani ja pidän viikossa sen yhden herkkupäivän, niin olen huomannut himoitsevani herkkuja paljon vähemmän! :) Joten tästä saa luvan tulla tapa joka pysyy. Tsemppiä sulle herkuttomaan helmikuuhun!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei aivan mahtava juttu, hyvä sinä :) Mä olen myös sortunut juurikin tuohon, että tulee herkuteltua joka päivä, mutta nyt sen toivottavasti saa kuriin tällä herkuttomalla. Varmasti jatkan sitten jatkossa samanlaisella "taktiikalla" kuin sinä, että suon itselleni yhden herkkupäivän viikossa, koska en nyt kuitenkaan halua alkaa rankaisemaan itseäni ja täytyy sitä joskus saada vähän rentoutua ja herkutella :) Kiitos paljon tsempeistä !

      Poista
  4. Oi vitsit, paljon tsemppiä sun haasteeseen!! :) Herkkujen vähentäminen on kyl aina hyvä päätös! :) Se on ihan totta, et kun syö säännöllisesti ja tarpeeks paljon, ni ei niitä herkkuja niin paljoo tee mieli. Ja just ku odottaa sen 15 minuuttii herkkuhimon iskiessä, nii voi olla, et kohta ei enää teekään mieli mitään :) Sä pystyt tohon ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon Katri tsmppaamisesta ♥ Joo, kyllä nyt täytyy saada joku rytmi tähän, koska jos elimistö ilmoittaa jo voivansa hieman huonosti niin ei siinä auta kuin tehdä muutoksia. Säännöllinen ruokailu ja herkkuhimon iskiessä juoda vettä tai syödä hedelmä niin kyllä se siitä :) mä jotenkin uskon todella tän onnistumiseen !

      Poista
  5. Im in babyyy!<3 Ihan ehottomasti tehään keskiviikkona jotain terveellistä herkkua sit kun tuut tänne :>

    VastaaPoista
  6. Huikee suunnitelma ja itseasiassa äitin kanssa päätettiin eilen että alotetaan sama haaste helmikuun lopuksi, eli mukana mekin! x) Ja ihana blogi, tykkään!:)

    petrakristajohanna.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei aivan mahtava päätös ja vielä kun on toinen tsemppaamassa niin ei pääse sortumaan ;) kiitos kovasti, ihanasti sanottu <3

      Poista