18. toukokuuta 2014

#PROJEKTI NIMELTÄ MINÄ


" En ole asiantuntija. En pyri kilpailemaan missään. En laihduta. En ole dietillä. Treenaan omaksi iloksi. "

Nyt kesää kohden ( ja tietysti kesäksi ) oli aika istuuntua tänään alas ja mietti uusia tavotteita treeneihin. Mikä onkaan parempaa kuin saada täysin uutta innostusta tuossa aurinkoisessa säässä, mutta mikä parasta; ulkona treenaaminen kasvattaa ( ainakin minulla ) motivaatiot ihan uusille ulottuvuuksille ;-) Koska koko kylmän talven on treeniä joutunut väkisin vääntämään neljän seinän sisällä, on uskomatonta huomata, miten monta uutta " salia " löytyykään näin kesällä; pihalta meinaan.

Niin kuin postauksen alussa laitoin, en todellakaan ole mikään ammattilainen tai muu vastaava. Kaikki mitä mä tulen kirjoittamaan treeneihini liittyen on mun omia kokemuksia ja sitä miten mä olen löytänyt ne omat hyvät keinoni saada kuntoa kohenemaan ja tuloksia aikaan. Haluan tietysti jakaa niitä teillekkin, sillä mä ite saan todella paljon uusia ideoita muiden vastaavanlaisia postauksia lukiessa.


Treeneistä on helppo lipsua vai moniko teistä on erimieltä ? Siksipä ajattelin laittaa muutamia omia hyviä vinkkejäni siihen, miten tuota innostusta treeneihin saa ylläpidettyä. Kun helmikuussa ilmestyi postiluukusta Cosmopolitan ja sen lukiessa sieltä paljastui hyviä neuvoja tähän samaiseen aiheeseen, otin tietysti nämä niksit takataskuun talteen ;-)

" Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ? Valitettavasti tämä ei päde treenaamisen kohdalla "

Niin hän se on, että lista tolkulla voi tehdä tavoitteita, suunnitella olevansa rantakunnossa tänä vuonna, mutta jättää tekemättä asian eteen mitään. Sehän olisikin jokaisen unelma, kun kuuluisa " sixpack " ilmestyisi hyvin nukutun yön jälkeen ;-) totuus on se että näin ei ole. Parhaat suunnitelmat, jotka mulla ovat toteutuneet on kirjattuna treenejä varten ostettuun kalenteriin. Kun kuukauden alussa on pohdittu tulevan kuun suorituksia, on ne merkattu kalenteriin päivien kohdalle, jolloin ei voi vedota siihen, että sen olisi unohtanut. Kalenteriin on myös helppo laittaa treenipäivän kohdalle heti niiden jälkeen mietteitä ja ajatuksia, jopa tavoitteita seuraavaa kertaa varten. 


Oma motivaatio pysyy hyvin yllä kun tietyn väliajoin palkitsen itseni jollakin pienellä asialla. Se ei tarvitse olla uusi auto, ulkomaan matka tai 1000€ rahaa. Se että palkitsee itsensä esimerkiksi ystävien kanssa yhteisellä illanvietolla, istumalla terassilla ja ottaen rennosti tai viettämällä pitkästä aikaa shoppailu hetki parhaan ystävän kanssa auttaa itseä pysymään tavoitteissa ja jaksaa tehdä treenit täysillä.

Pienet asiat auttavat motivoimaan niin omaa arkea kuin myös tulevia treenejä. Itseään ei saa rääkätä ilman lepopäiviä, sillä keho tarvitsee lepopäiviä palautumiseen. Näitä päiviä voi hyvin hyödyntää niiden mukavien ja motivoivien asioiden toteuttamiseen. 


Mikä voikaan olla parempaa kuin lähteä salille tai lenkille kun mukaan lähtee hyvä ystävä ? Parempaa treeni seuraa saa jopa etsiä. Kun kesken lenkin tai treenin alkaa voimat loppua ja tekisi mieli luovuttaa viimeiset jalkapäivänä tehtävät kyykyt, on äärimmäisen motivoivaa kun kaveri kannustaa vierellä ja tsemppaa. Yksin ollessani olen sortunut siihen, että " yhden voi jättää tekemättä ". Kun kaveri on ollut mukana, on tullut tehtyä jopa se yksi enemmän.

Nykyään treenaan yksin kun pääsin tuosta ajattelu tyylistä pois ja aloin ymmärtää, että kuinka monta liikettä jää tekemättä esimerkiksi tässä kuussa, jos joka kerta jättää sen viimeisen kyykyn tekemättä. Kun tavoitteet ovat kohdillaan, samoin myös seura, ei voi enää jättää menemättä tai tekemättä.


Paljon olisi vielä neuvoja ja niksejä, mutta eiköhän niitäkin tule tänne näkyviin kun tästä treeni aiheiset postaukset lisääntyvät. Tiivistettynä oman motivaationi ylläpito on tarkka suunnitelma tulevan kuukauden treeneistä, niihin on helppo lähteä kun tietää mitä pitää tehdä ja minkälaisissa sarjoissa, joinakin lepopäivinä itsensä palkitseminen ja tietysti hyvät ja mukavat treenivaatteet. Kun asettaa itselleen realistiset tavoitteet niissä on myös helpompi pysyä.

Mitä te haluaisitte tästä " urheilu " aiheesta lukea ? 

Hinku kirjoittaa tästä aiheesta teille on suuri, joten varmasti paljon juttua tulossa. Vielä olisi tulossa motivaation ylläpitämiseen muutama juttu, minun hyödyntämiä liikkeitä kotitreeneihin, treenivaatteista, ulkona hyödynnettäviä juttuja ja liikkeita ja treenibiisejä. 

Aurinkoista viikonaloitusta kaikille ! Me mennään huomenna moikkaamaan 4 päivän ikäistä pikkuista, vauvantuoksuinen päivä siis tulossa ;-)

2 kommenttia:

  1. Ooo, instaan sit päivittelet motivoivia treenikuvia mua varten et saan kaukoinspiraatiota ;-) Ihana postaus, olis kiva jos tekisit vaikka syksyllä sellasen ennen-jälkeen postauksen, ei niinkään kuvina vaan kehityksen suhteen. Jos nyt jaksat vaikka juosta kaks kilometriä ja kesän lopussa kymmenen, tällasta, jos ymmärsit :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih mä yritän panostaa mahdollisimman motivoiviin kuviin instassa, en lupaa mitään ;-) juu ymmärsin oikein hyvin mitä sä haet tolla ehdotuksella ja kuulostaa tosi hyvältä ! Lupaan toteuttaa sellaisen ja vaikka vähän useammankin :-)

      Poista