3. huhtikuuta 2013

PAHA MAAILMA SEKOITETTUNA SIIHEN MAAILMAN PARHAASEEN ASIAAN

Oon aivan tajuttoman väsynyt, mutta pakko tulla teille vähän kertomaan mun mieltä painavaa asiaa, se tuli tänään mieleen kun ostin uusimman Demi:n missä puhuttiin sinkuista ja seurustelevista ja siitä onko hyvä olla yhdessä vai sinkku!
Tän tekstin pointti on se, miten maailman kuva ihmisistä ja yhdessä olosta on vääristynyt? Miksi seurustelu pitää aloittaa 13-vuotiaana ja hyvässä lykyssä ollaan vanhemmat pienelle lapselle 14-vuotiaana?? Se aloitetaan siksi, että KAIKKI MUUTKIN OVAT YHDESSÄ!!! Ei haluta enää sanoa kavereille olevansa kokemattomia mistään ja halutaan kokeilla rajojen rikkomista ja toisen kanssa elämistä! Halutaan olla massan mukana meneviä ihmisiä ja yleisesti tehdä sen mukaan, mitä paras kaveri on tehnyt! Mutta miksi? Ei elämän tarkotus ole tehdä sitä, mitä toiset tekevät vaan tehdä niin kuin itse haluaa! Tässä kohtaa tekstiä lukee se 13-vuotias, joka on nyrpeenä nenä kiinni ruudussa valmis lausuun pari valittua sanaa mulle, mutta älä turhaan, on ihan okei ja täysin normaalia seurustella nuorena ja kokeilla miltä se tuntuu, mutta täytyykö lasten alkaa leikkiä aikuisia lapsena, miksi he eivät elä lapsen elämää, vartu siitä nuoriksi ja sitten vasta ovat aikuisia, sitä aikuisena oloa kerkee aivan kyllästymiseen saakka elää! Nuorten "ongelma" liian aikasessa seurustelussa on se, että he eivät vielä tiedä asioista mitään! Osalla alkaa vasta murrosikä painaa päälle ja ollaan vielä hentoja ja hauraita! Sitä täytyisi varjella, mutta miten?

Lopetin salkkareiden kattomisen n. 4kk sitten ja miksi?? Pelkkää seksiä, tappelua, rikoksia, väkivaltaa, huumeita, epäaitoja kohtauksia ja syömishäiröitä! OKEI, opettava sarja mitä tapahtuu kun lopettaa syömisen ja sekaantuu rikoksiin, mutta hmh... mun pointti salkkareissa on se, että yhteen sarjaan laitetaan liikaa tätä kaikkea, näytetään nuorille huumeet, alkoholi, itsemurjat, syömishäiriöt, väkivalta, seksi jne jne jne.... tää saa nuoret kokeileen kaikkee tätä!!! Kokeilemaan kaikkea ja esittämään aikuista ja kovaa! "Oon kova kun juon, oon kokeillu vähän huumeita ja vetäny kännit, sammunut ojaan ja heränny vieraan ihmisen vierestä, juu ei muistikuvaa... nii ja sit sairastin pari tautii tossa ku unohdin vähä sitä ja tätä... nii ja sit vielä...." Huh huh! Ja sit mediassa valitetaan päivästä toiseen, kun nuorista tulee vanhempia liian aikasin, ne vaan pelaa, niistä tulee mielenvikasia kouluampujia... no kai nyt kun ne kaikki kattoo jotain salkkareita ja pelaa ampumapelejä!!!

KOKO tän alku jaarittelun tulos on se, että oon 17-vuotias, opiskelen merkonomiks, en ole koskaan seurustellut, en koskaan nukkunut kenenkään pojan vieressä ( jos veljiä ei lasketa :D), en koskaan pakottanut itseäni mihinkään epämiellyttävään, en ole koskaan juonut kännejä, en ole koskaan polttanut, en koskaan yrittänyt esittää kovista, en koskaan ole kokeillut piikkejä, huumeita tai muita vastaavia, en koskaan ole ihaillut mitään pahaa, en ole mennyt massan mukana vaan elänyt omaa elämääni!!! Vaikka oon 17v, en häpee ajatusta että oon sinkku ja kokematon parisuhteesta vaan pikemminkin onnellinen siitä, että olen (niin kuin demissä sanottiin) oppinut vuosien saatossa tuntemaan sen, mitä minä haluan, millaisen kumppanin haluan, mitä haluan tulevaisuudelta! Minun ei koskaan tarvitse kokeilla mitään vastenmielistä ja juoda sen takia, että löydän jonkun ihmisen vierelleni! Olen vain oma itseni ja luotan siihen, että ne unelma häät, unelma miehen kanssa ovat tulevaisuudessa ja se odottaa siellä!
Oon aivan äärettömän onnellinen mun kavereiden, teidän seuraajien, mun vanhempien ja veljien ja sukulaisten parisuhteista ja siitä, että he ovat onnellisia kun ovat löytäneet vierelleen, jonkun ketä rakastavat! Olen myös onnellinen heidän kaikkien puolesta, ketkä ovat mun kanssa samassa veneessä odottamassa sitä oikeaa, mutta kuluttavat sen ajan kavereiden, opiskelujen ja vapaa-ajan parissa (: Totuus on jopa se, että en tiedä olenko edes vielä valmis seurusteleen! Vuosien varrella on tullut yks sun toinen kysymään, tykkäänkö heistä, mutta kylmänä joutunut toteemaan negatiivisesti! Olen itsekkin kokenut tunne myrskyt ja sydänsurut mutta vahvistunut niistä ja äärettömän kiitollinen heille kaikille minut tyrmänneille henkilöille, että sanoivat sanan: "ei" sillä ne auttoivat minut tähän pisteeseen, jossa voin todeta olevani vahva naisen alku ja elän elämää vakaalla pohjalla! Olen onnellinen <3
Ihanaa jos jaksoitte lukea tänne saakka, koko stoorin pointti oli se, että kaikkea ei tarvitse kokeilla nuorena, kaikki tulee aikanaan kun vain jaksaa odottaa (:


12 kommenttia:

  1. Tiedätkös että vaikka oot kokematon, niin sä oot sitten niin kypsä fiksu nuori. Miksi pitäisi yrittää tehdä elämän aikana kaikki ne virheet ja katua niitä myöhemmin, kun ne voi välttääkkin? Kukaan tuntemani ei kehuskele virheillään tai sano ettei katuisi niitä. Sulla ei ole mitään kiirettä vaan päinvastoin, saat nauttia elämästäsi juuri nyt. ja joku päivä kun sitä vähiten odottaa se oikea ilmestyy, mut sun ei tarvitse sitä jouduttaa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Päivän pelastus Elina tää sun kommentti (: Kaikki nuo sanat uppos niin muhun ja pitää niin paikkaansa! Elämässä kannattaa elää eteenpäin ja antaa asioiden "tipahdella" matkanvarrella mukaan ja unohtaa turha murehtiminen (: Ihana kommentti, kiitos <3

      Poista
  2. Ihan äärettömän hyvä teksti ja niin totta toi että otetaan kavereista mallia. Salkkareitten kattomista en kyllä ite pystyis lopettaan :D
    En tiiä sitten johtuuko kasvatuksesta vai mistä, kun ei oo tullu mieleenkään mikään ryyppääminen tai muut sellaset, saa olla ylpee itestään ja muista, jotka tekee samalla tavalla :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ihana krista (; kiitos! salkkarit jäi multa aluks ihan vahingossa kun se aika ku perhe kattoo sitä, ni saan kuunnella musaa rauhassa ylhäällä :D lopulta myös jätin sen ton kaiken luetellun jälkeen! Toi ryyppäämis homma on just niin kuin sanoit, oon kans ylpee ja kunnioitan enemmän niitä ihmisiä, jotka ei tee sitä (: Ne on musta kovia ja vahvoja ihmisiä!

      Poista
  3. Hieno teksti, loistava :)!!

    VastaaPoista
  4. Mä oon sun kanssa samaa mieltä, ettei tarvis kasvaa aikuiseks nopeemmin kun on pakko. Ite en ees tykkää ajatuksesta, että olisin kännissä ja seuraavana päivänä en tietäis mitä oon tehny. Tosi asiallinen teksti, lisää näitä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana Minna <3 mulla kans sama ton alkoholin suhteen, mielummin meen tapaa kavereita, jutellaa, syödää hyvin ja ollaa vaa ja seuraavana aamuna voidaan hyvillä mielin muistaa eilisen tapahtumat (:

      Poista
  5. Tää on kyl muuten hyvä ja asiaa täynnä oleva teksti, mut mun silmiin (tai korviin) vähän turhan kärjistetty toisinaan. Esim. en usko että noi 14v nuoret sen takia rupee seurusteleen "koska muutkin" vaan et halutaan ihan kokeilla uteliaisuudesta, et millasta se toisen läheisyys (mitä se nyt ikinä onkaan noin nuorelle..:D) ja kanssa olo on. Vaikka onhan tässäkin poikkeuksia ja osa porukasta sit onkin niitä, jotka haluaa näyttää muille ja olla sellasia muiden perässä tekeviä. Ja usein jos lapsella on jotai ongelmia kotona ollu tai on, niin sekin heijastelee aika paljon tollaseen käyttäytymiseen nuorena, et "seurustellaan" ja kokeillaan kaikkee hölmöö. Mulla itselläni on itseasiassa parikin kaveria tollasena esimerkkinä, eli tiedän mistä puhun.
    Ja sitten, ikävä kyllä, ite oon ollu just tollanen henkilö, joka juo ittensä siihen kuntoo et tulee tehtyy yhtä jos toista hölmöö ja aamulla ei muista mitään. Mutta tää ei oo johtunu lainkaa siitä et haluisin olla nopeesti aikuinen, vaan lähinnä halusin turruttaa kaiken paskan ja olla kerrankin se "hauskin ja hulluin", joten tein sit tällä tavalla.. Joten tällänenkään käyttäytyminen ei suinkaan johdu välttämättä siitä et haluttais nopeesti aikuistua ja kasvaa.
    "..Minun ei koskaan tarvitse kokeilla mitään vastenmielistä ja juoda sen takia, että löydän jonkun ihmisen vierelleni!" <- Tiedän kyllä mitä sä tällä kommentillas oot tarkoittanut, mutta silti on pakko sanoo, et ei kaikki senkään takia juo, että löytää ihmisen vierelleen. Juomista voi "harrastaa" myöskin ihan sivistyneesti ja hauskanpitoo varten, vaikka osaisikin pitää hauskaa ilman alkoholia!

    Tää kommentti nyt lähinnä oli tällänen toinen katselukulma asialle, ja ihan hyvässä hengessä tän kirjotin:)!
    Nimim. odottelen yhä sitä ihka ensimmäistä parisuhdetta..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva saada vasta painoo tälle asialle (: sun asiat pitää täysin paikkaansa, väsyneenä ja asiat pursus muutenki liian nopeeta, että kaikkee ei kerenny ees kirjottaa niin siks tää mun teksti perustu aika paljolti tohon negatiiviseen tässä kaikessa! On olemassa tän asian toinenkin puoli ja se on just toi mitä sä kirjotit (: ja tosiaa vaikka mä vastusta juomista aika paljon ja ku omasta suvusta löytyy alkoholi ongelmaisia ni silti varmasti joskus mä teen samoin ku sä, että joskus työpaineet tai joku kaveri riita painaa päälle niin pahasti että meen ja vedän ne suoraan sanotut perseet! Lähinnä siis tarkotin sitä, että juopoks en rupee!

      Ihan sulle ja kaikille ketkä tän kommentin lukee ni tää koko teksti tuli mulla vaan niin henk.koht. läheltä omaa elämää, mun puolet kavereista kerskuilee juomisella ja jne ja se saa kattilan kiehuun päässä ja pahasti! Asialla on tosiaa tää anonyymin kommentin mukainen toinenkin puoli ja se kannattaa aina muistaa, mulla vaan tuli tää asian negatiivinen puoli esille! Voin tehdä postauksen asian hyvästä puolests koska siitäkin on paljon asiaa kirjotettavana (:

      Poista
  6. Pystyn samaistumaan suhun. Oon ite kans 17, enkä koskaan seurustellut. Joskus katselen haikeana vierestä niitä ihmisiä, joilla on kainalossa se poika/tyttöystävä, jonka kanssa jakaa elämä. Itse kuitenkin olen tyytyväinen tilanteeseeni, odotan että kohtaan niin ihanan pojan ettei sinkkuilu ole enää mikään vaihtoehto! ;)

    xoxo
    Susanna
    http://susanna-beentheredonethat.blogspot.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kommentti Susanna, luin tän töissä ekaa kertaa ja ai että ku päivä alko luistaa paremmin (: Ihanaa, että muutkin jakavat omaa mielipidettään/kokemustaan, helpompi ajatella, että en ole ainoa (;

      Ihanaa viikkoo sulle <3

      Poista